17 Ağustos 2010 Salı

Hızlandırılmış Yaz Okulu: Fizik

5 tane ömer üründül tadında yorum
İlk dersin çok tutulmasının ardından yalanyanlış bilgilerle ikinci derste yeniden birlikteyiz. Evet önceki yazıda da söylediğim gibi ders fizik. Çıkardık mı kitaplarımızı?..

***

Basit makinelerle başlıyoruz çünkü çok basit. Evet ortaokuldan beri bıkmadan bu espriyi yapıyorum. Şimdi basit makine diyince aklımıza ne geliyor? Kaldıraç tabi. Ne demiş Sokrates, "Bana bir kaldıraç verin, dünyayı hoplatırım yemin ediyorum." O derece bişey. Kaldıraç diyince bazılarınızın aklına terbiyesiz şeyler geliyor olabilir, o da onun ayıbı. Neyse. Bunun yanında daldıraç ya da saldıraç da olsa yadırgamazdım açıkçası. Saçma oldu evet. Ama tam bir Türk Dil Kurumu kafası işte. Kaldıraç demiş resmen. Ayı. Gerçi günlük hayatta kendi aralarında "götürgeç", "bindirgeç" falan diye konuşan bir gürûh sonuçta. Neyse. Bunun yanında makara ve palangalar var ki, palanga o kadar basit bi makine değil (yine aynı espri). Adı çok komplike bi kere. Başka da basit makine yok diye düşünüyorum. Varsa da, vida mida, onları çaktırmayın, onlar da bayaa basit (vee yine).

ve tanrı palangayı yarattı...


Arşimet. Evet "ööğrekaa öğrekaa" diye anadan üryan bir şekilde Atina sokaklarında koşan bir adamdan bahsediyoruz. Tabi daha yeni bi buluş yaptığı için kendinde değil, çırılçıplak, garip bir kafada. Koşarak ve bağırarak çıktıktan hemen sonra yavaşlıyor, gözleri büyüyor, yüzündeki o büyük gülümseme yerini endişe ifadesine bırakıyor... Çevredekiler aşağılayıcı ve iğrenen bir hâlde ona bakarken, o tamamen çıplak olduğunu fark ediyor; kızarıyor, kalakalıyor. "Su" diyor, kısık sesle, "su kaldırıyor da". İnsanlar anlamıyor tabii ilk başta. "Yani şey su kaldırıyor bazı şeyleri..." ... "Hayır ondan bahsetmiyorum! Yani cisimleri, kaldırıg, su, cis, b-ben, off..." demeye kalmadan hıçkırarak ağlamaya başlıyor ve koşarak oradan uzaklaşıyor. O günden sonra bu olaya "Kral Çıplak" adı veriliyor. Hmff yok lan o başka bişeydi. Neticede arkadaşlar, su, kaldırıyor.

Elektriğin nasıl çalıştığını bilen var mı peki? "Elektriği bi açsana" ya da "Elektrikler gitti" gibi günlük hayatta çok sık kullandığımız bu fizik konusuna daha yakından bakalım... Şimdi efendim, devremizi kurduk tamam mı. Pil var, tel var, işte efendim direnç var, ampül var, ampermetre voltmetre var. Ama aslında bunların hiçbirine gerek yok! Evet yanlış duymadınız, şu elimde görmüş olduğunuz alet (yazar burda "erke dönergeci"ni gösteriyor) kendi başına elektrik üretebilmekte olup, ilginçtir ki kendi başına tüketebiliyor da. Bu yüzden aslında hiç elektrik üretmiyormuş gibi görünüyor ama valla üretiyo lan. İçine hemstır koyduk biz onun. Bir anda elektronla yükleniyor cihaz. Bakın mesela şuraya dokununcARRGH!!... Öhm. (saçlar dik)


einstein'in feysbuktaki bi fotoğraf albümünden... albüm ismi "denisdeyddikkk :P:P:P"

Peki ya bağıl hız desem, görecelik-görecelilik? Ha? Relativite? Çok güzel konudur, şok şılgın konudur. Bakın şimdi Einstein'ın hakkında kitaplar yazdığı relativite konusunu ne kadar basite indirgiyorum: "Bana göre süt, onlara göre çukulata." Evet gördünüz mü, görecelilik kanunu tam olarak bu cümlede yatıyor.

Hmm... Atom fiziği? Aslında çok gereksiz. Protonmuş nötronmuş falan. Bunlar ne biliyo musun? Bunlar hep Amerika'nın oyunu. Atom matom diye senden aldığı para İsrail ordusuna gidiyor. Peeh. Hala elektron proton diye zaar gibi dolaş sen.

Vektörler dediğin şey, ne biliyim, 2A-3B+C falan, uç uca ekliyosun hepsi aynı kapıya çıkıyor en sonunda.

İş-güç-enerji var bir de. Gerçek hayatta hiçbir işimize yaramıyo. "Mayıştan haber ver" deniyor daha çok.

Kepler dediğin şey burçlar murçlar.

Dalgalar konusunda söyleyebileceğim şey, dalgaboyu değil işlevi. Off çok kötü bi espri oldu.

Optik; bir çift camdan ibaret.

Termodinamik'e örnek: "Çay hararatı alır yavrııım".

En son bir de Kuantum diyelim ve bitirelim. Evet açıklama bile yok bunda. Sadece Kuantum. Söylenişi çok güzel. Ağız çok komik bi hal alıyo, bak aynaya bak bi. "Kuaaantum." Bilmiyorum sanırım gitsem iyi olucak burası çok sıcak.



Yapmadım.


Muzaffer öğretmen,
Daçe.
(-hocam muzaffer orda sıfat mı, ney?)

5 kat daha fazla Ömer Üründül

  1. pınar says:

    'bana göre süt, onlara göre çikolata'

    Dace,B. (2010), how to teach quantum physics in italics.

  2. LeSSieN says:

    eheheheh =)
    Fizik ancak bu kadar güzel anlatılabilirdi.. tebrik ediyorum =)

  3. Fizik okuyan birisi olarak bayıldığımı belirtmeliyim.Özellikle görecelik ile ilgili örneğin bildiğin yardı beni ikiye :)

  4. Daçe says:

    eheh teşekkür ediyorum, fizik dediğiniz ne ki zaten, 'herşeyin bişeyi var'dan ibaret :)

  5. Doğru diyorsun klasik fizikte her şey var,göreli fizik de belki biz bile yokuz yani tek fark o :D

Etiketler

anket (4) foto (54) motion (1)